Här hittar du allt du behöver veta vad som gäller i våra bostäder och lokaler.

Boendeinformation

Frågor och svar  (FAQ).

När ska jag ringa fastighetsskötaren?

Vatten

Ring fastighetsskötaren för din fastighet ifall det läcker vatten i lägenheten eller fastigheten (obs. gäller inte dropp från läckande kranar). Ring fastighetsskötaren om du helt saknat vatten i lägenheten under en längre stund. Saknar du enbart varmvatten anmäler du felet till service nästkommande vardag. Ring fastighetsskötaren om nästkommande dag inte är en arbetsdag.

Avlopp

Ring fastighetsskötaren för din fastighet om det är stopp i WC och det inte finns fler toaletter i lägenheten. Naturligtvis har du själv först försökt åtgärda stoppet med avloppsrensare etc. Har du fler toaletter anmäler du felet via felanmälan. Ring fastighetsskötaren om nästkommande dag inte är en arbetsdag. Har du stopp i handfat, köksavlopp eller golvbrunn måste du själv rensa vattenlås och/eller använda avloppsrensare med sugkåpa av gummi. OBS! Använd aldrig kausiksoda eller propplösare då det kan skada rören! Var beredd på att du själv får stå för kostnaden för att rensa avloppet, stoppet är ofta en effekt av att du använt fel papper eller spolat ner något olämpligt i toaletten. Problem med att spola anmäls via felanmälan. Använd en hink vatten att spola med tills dess att felet är åtgärdat.

Värme

Ring fastighetsskötaren vid väsentlig temperatursänkning i lägenheten (Under 18 grader en längre period). Vid mindre temperatursänkning anmäler du felet via felanmälan. Ange alltid uppmätt rumstemperatur vid anmälan. Observera att temperaturen skall mätas mitt i rummet!

El

Du har själv ett ansvar att byta ut proppar om det finns sådana i lägenheten. Ring fastighetsskötaren om du saknar betydande el i lägenheten och alla proppar är utbytta. Är felet orsakat av din egen utrustning kommer jourutryckningen att debiteras.

Ventilation

Stopp i ventilationen anmäls via serviceanmälan. Ring fastighetsskötaren om nästkommande dag inte är en arbetsdag.

Hissar

Ring fastighetsskötaren om någon är instängd i hissen.

Tvättstuga
Fel på tvättutrustning anmäls via felanmälan.
Nycklar och lås
Har du låst dig ute kontaktar du, under kontorstid, service, som i mån av tid kan öppna. Utanför kontorstid kontaktar du valfri låssmed. Låsöppning är föremål för avgift, likaså betalar du låssmeden själv.
Sopnedkast

Stopp i sopnedkast eller problem i soprum anmäls via felanmälan. Ring fastighetsskötaren om nästkommande dag inte är en arbetsdag.

Snö- och halkbekämpning

Ring fastighetsskötaren vid betydande säkerhetsrisker såsom farliga istappar, starkt begränsad framkomlighet eller extrem halka.

När du flyttar in

Inflyttning
I samband med att tidigare hyresgäst flyttar besiktigar vi lägenheten, gärna ihop med dig som flyttar in. Samtliga nycklar, inkl. ev. tvättnyckel, skall då överlämnas. Överlämning sker klockan 12.00 den dag då inflyttning sker enligt kontraktet. Om tidigare hyresgäst flyttar ut under en helg sker överlämningen påföljande vardag klockan 12.00. Vi har inget emot om ni i samråd med tidigare hyresgäst beslutar att flytta in tidigare än det i kontraktet skrivna datumet. Kontakta i sådana fall oss. Kom ihåg att göra flyttningsanmälan och anmäla eventuellt TV-innehav. Teckna också ny hemförsäkring eller flytta den du redan har. Kontakta din elleverantör för att teckna nytt el-abonnemang.

Hur funkar det vardagliga?

Betala hyra
Samtliga våra fastigheter omfattas av förhandlingsordning. Det innebär att hyresnivån i lägenheter bestäms i förhandlingar mellan Fastighetsägarföreningen och Hyresgästföreningen. Flera olika parametrar bestämmer hyran. Faktorer som har betydelse kan bland annat vara lägenhetens storlek, utrustning och läge.

Hyran betalas månadsvis i förskott. Vi skickar alltid ut avier för nästkommande tre månader. För att undvika påminnelseavgifter, ränta och i förlängningen uppsägning av hyresrätten måste hyran betalas före den sista i varje månad.

Skulle du sakna någon hyresavi går det bra att använda ett vanligt inbetalningskort för bankgiro eller betala via din Internetbank. Glöm inte att förutom bankgironummer även skriva ditt namn samt vilken månad hyran avser.

TV, telefon och internet
Probeco AB har skilda lösningar beroende på vilken fastighet du bor i. De flesta har dock tillgång till hela eller delar (TV) av Com Hems utbud. För att läsa mer om tjänsterna kan du gå in på deras hemsida, www.comhem.se

I de fastigheter som inte har ComHems utbud finns bland annat möjlighet att använda Boxer (www.boxer.se) för TV och valfri teleoperatör för bredband via ADSL.

Uppsättning av parabol är vi mycket restriktiva med. Kontakta oss för mer information.

Värme och ventilation
Vår mest betydande miljöpåverkan kommer från energianvändning vid uppvärmning av fastigheterna. Att hushålla med energi och minimiera onödig energianvändning är därför viktigt för att minska miljöpåverkan och bidra till en hållbar utveckling.

Inomhustemperaturen mäts individuellt och regleras centralt av ett avancerat styrsystem från Kabona, systemet tar hänsyn till flera parametrar såsom innetemperatur, utetemperatur och väderprognoser för att skapa en optimal energianvändning i fastigheterna.

Målsättningen är att temperaturen i lägenheterna ska ligga kring 20 grader.

För att ventilationen i lägenheten ska fungera så bra som möjligt bör du rengör ventilerna i lägenheten två till tre gånger om året.

Kolla att ventilerna är öppna. Täpp aldrig till ventiler eller ändra inställning på mittentallriken. Se till att fönsterventiler alltid är öppna.

Spiskåpan bör rengöras en gång i månaden om du lagar mat varje dag. Filtret kan diskas i diskmaskin. Om din lägenhet är utrustad med kolfilterfläkt behöver du byta kolfiltret ungefär en gång per år.

Tvättstugan
Behandla tvättstugan som en del av ditt boende!
För allas trevnad ber vi dig som tvättar att följa nedanstående. Dessutom går arbetet lättare och våra maskiner fungerar bra och håller längre.

Om du är osäker på hur man gör, fråga gärna din granne!

– Använd miljömärkt tvättmedel. Följ instruktionerna på förpackningen. Överdosera inte!
– Tvättpåse måste användas när du tvättar bygel-BH.
– Det är inte tillåtet att tvätta mattor i maskinerna.
– Det är inte tillåtet att färga kläder i maskinerna.
– Det råder rökförbud i tvättstuga, källare och trappuppgång.

När du har tvättat färdigt:
– Torka av tvättmaskinerna och gör dem rena från överblivet tvättmedel i doseringsfacket.
– Rengör filtren i torktumlare från ludd och smuts
– Städa golv och bänkytor efter dig.
– Om soppåsen är full – ta med den och släng den.
– När du är klar i tvättstugan – se till att lyset är släckt.

Sopor
En hel och ren bostadsmiljö betyder mycket för trivseln och grannsämjan i fastigheten. Sopstopp och överfulla soprum leder även till höga hanteringskostnader. Tänk därför på följande:

I fastigheterna sopnedkast eller kärl får endast svarta och vita påsar i Borås stads sophanteringsprogram slängas.

Allt annat avfall får du själv forsla till någon av återvinningsstationerna. Var de finns hittar du på Borås Energi och Miljös hemsida.

Brandskydd
Bränder i våra hem är vanligare än vad man tror. Om katastrofen inträffar är det viktigt att veta hur du ska agera. Framförallt finns det mycket du kan göra för att undvika en brand. På dessa två länkar finns uppdaterad och nyttig information om brandskydd och hur du agerar om olyckan är framme. www.msb.se och www.brandskyddsforeningen.se.

Alla våra lägenheter är utrustade med brandvarnare. Du ansvarar dock för brandvarnarens funktion och batteribyte. Ha för vana att testa brandvarnaren med jämna mellanrum. Skulle den vara trasig gör du en felanmälan.

Observera att det är förbjudet enligt brandskyddsreglerna att ha tillhörigheter placerade utanför din ytterdörr i trapphuset. Det gäller även barnvagnar. En anlagd brand i exempelvis en barnvagn kan få förödande konsekvenser.

Detsamma gäller din garage eller p-plats. Inget annat än bilen får förvaras på parkeringsplatsen. Det gäller även löst staplade däck.

Mina grannar
Att bo i flerfamiljshus handlar mycket om att visa hänsyn och omtanke om sina grannar. Vissa bor ensamma och lever ett relativt tyst liv. Andra har en stor familj med barn och husdjur och lever följaktligen ett mer bullrigt liv. Alla har vi rätt att bo i lägenhet och alla måste vi acceptera att grannen har rätt till tystnad, men också rätt att kunna leva ett normalt vardagsliv med allt vad det innebär.

Det är aldrig roligt att bli störd av sina grannar. Drabbas du ändå bör du i första hand prata direkt med den som stör. Hjälper inte det kan du kontakta oss. Återkommande störningar kan i värsta fall leda till att den som stör mister sin lägenhet.

Hur sköter jag bostaden på bästa sätt?

Kök
SPIS OCH UGN

Torka av spishällen efter varje gång du lagat mat så att inte fett och spill bränns fast. Rengör ugnen genom att stryka ut såpa och sätta ugnsvärmen på drygt 100 grader. När såpan börjar bubbla stänger du av och låter ugnen svalna. Torka sedan ur med rikligt med vatten. Torka torrt.

SPISKÅPA

Fett i filter och spiskåpor ökar brandrisken. Filtret i spiskåpan bör rengöras en gång i månaden. Hela filtret kan diskas i maskin. Det går också att krama ur filterduken som sitter inuti filtret i varmt vatten med diskmedel. Är din lägenhet utrustad med kolfilterfläkt skall filtret bytas en gång per år. Du hittar filter i välsorterade vitvaruaffärer.

KYL OCH FRYS

Kylskåp ska ha en temperatur på 4–8˚C. Då temperaturen minskar med en grad ökar elförbrukningen med cirka 10 procent. Svalen ska vara något varmare och ha en temperatur på 8–12˚C. I frysen ska det vara cirka –18 till –20˚C. Tips för bättre energibesparing

  • Tina frysta varor i kylskåpet i stället för i mikrovågsugn eller i varmvatten. Kylan kommer kylskåpet tillgodo och drar därmed mindre energi
  • Låt maten svalna innan kylförvaring. Om du ställer in varm mat i kylskåpet värmer den upp den mat som redan är kyld eller fryst
  • Förpacka frysvaror tätt. Det gör att de håller längre och att det krävs mindre energi att hålla maten fryst
  • Ett tomt kyl- eller frysskåp drar mer energi än ett välfyllt
  • Ha inte dörren öppen längre än nödvändigt
  • Frosta av kyl- och frysskåp regelbundet
  • Dammsug rören bakom och/eller under kyl- och frysskåpet, då minskas energiförbrukningen och ett kyl- och frysskåp som är för varmt kan fungera bra igen
AVFROSTNING
  • Isen som bildas i kyl- och frysskåp gör att det går åt mer energi att hålla skåpen kalla. Därför bör du frosta av frysskåp regelbundet. Samma sak gäller för kylskåp som inte är självavfrostande
  • Töm kyl- och frysskåp på samtliga varor
  • Stäng av elektriciteten med knappen som finns inne i kyl- och frysskåp. Titta i bruksanvisningen om du är osäker
  • Lämna dörren öppen och låt sedan isen tina av sig själv. Hacka eller bryt inte bort isen
  • Lägg ut en handduk och ställ en bunke nära intill kyl- och frysskåp så att inte vattnet rinner ut på golvet
Badrum
  • Rengör porslinsytor regelbundet. Använd ett milt rengöringsmedel och se till att det inte är i kontakt med porslinets yta för länge. Använd inte medel med slipande effekt, medel som innehåller talk eller kraftiga syror
  • Vid rengöring av wc-stol, sprid rengöringsmedlet i stolen och under spolningskanten. Låt medlet verka i några minuter och avlägsna därefter med borste, skölj med vatten. Om rengöringsmedlet hinner torka bildas ett skikt som är svårt att avlägsna
  • Läckande toalettstolar bör repareras snarast. Gör en felanmälan.
  • Badkar och andra emaljerade ytor är lätta att hålla rena och är beständiga mot de flesta kemikalier. Hårda slipmedel såsom stålull och fibersvamp skall dock inte användas
  • Blandare rengörs bäst med en mjuk trasa och mild tvållösning, eftersköljning med vatten och polering med torr trasa. Använda inte kalklösande, sura eller slipande medel. För att avlägsna kalkfläckar, använd hushållsättika och spola med vatten
Vatten och avlopp
När vattnet rinner ut sakta i avloppet i kök och badrum har det oftast blivit stopp. Stopp kan bero på igensatta vattenlås och golvbrunnar, avlagringar i avloppsledningarna eller nedspolning av föremål i avloppet. Tänk på följande för att unvika stopp:

  • Släng kaffesump och teblad i soporna – inte i vasken
  • Släng bomullstops, bindor och pappershanddukar i papperskorgen – inte i toaletten
  • Tag bort hår och annat som fastnat i bottenventilen i badkaret, handfatet och diskhon
ÅTGÄRDA STOPP

Mindre stopp i handfat och diskho går enkelt att åtgärda själv. Använd en avloppsrensare med sugkåpa av gummi. För att göra rensningen mer effektiv kan du öka trycket genom att hålla för hålet som är tänkt som översvämningsskydd. Du kan även plocka isär och rensa vattenlåset som sitter under handfatet/diskhon. Även golvbrunnen i badrummet har ett vattenlås som måste rensas med jämna mellanrum för att inte dålig lukt ska uppstå. OBS! Använd aldrig kaustiksoda för att rensa avloppet, då detta kan förvärra situationen. Är du bortrest under en längre tid, be den som ser till din lägenhet att spola vatten i diskho, handfat och wc-stol då och då. På så sätt slipper du dålig lukt på grund av att vattnet i vattenlåsen avdunstar.

Golv, väggar och tak

GOLV

De flesta golvytor inklusive parkett rengörs lättast genom våttorkning. OBS! Avänd små mängder vatten och rengöringsmedel. Skydda golvet från repor genom att sätta skydd, t.ex. filttassar, under tunga möbler som du ska flytta.

VÄGGAR

Målade ytor och plastdetaljer rengörs med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel. Tapeter med plastskikt av vinyl torkas med fuktig trasa. Övriga tapettyper dammtorkas.

TAK

Tak kan vara svåra att rengöra. Ett jämnt smutsat tak kan ofta se bättre ut än ett flammigt tak efter en misslyckad tvätt. Rådgör alltid med oss innan du gör en taktvätt.

Säkringar
Kontrollera alltid säkringarna om en lampa eller el-apparat slutat fungera. Är en säkring trasig byter du den enkelt. Stäng först av den apparat/lampa som kan vara felaktig och dra om möjligt ur kontakten. Sätt i rätt typ av säkring. Ha alltid extra säkringar hemma.
Balkonger
Balkongen tillhör lägenheten och är hyresgästens ansvar. Det är inte tillåtet att montera parabol, antenn eller annan utrustning på balkongen, fastighetens tak, skorsten, fasad eller fönster. Observera att det är förbjudet att borra i fasaden. Blomlådor och vädringsräcken får endast sitta på insidan av balkongräcket. Det är förbjudet att skaka och piska mattor och sängkläder från balkongen. Det är heller inte tillåtet att grilla på balkongen på grund av os och brandrisk. Tänk på att även rökning på balkongen kan störa grannar.

Se till att inte förvara mattor eller dylikt på balkongen under vintern, dessa kan frysa och skapa sprickor i betongen. Det är bra om du själv kan minska mängden snö på balkongen. Om du skottar snö från balkongen se till att det inte hamnar på någon annans balkong eller på förbipasserande på marken. Ha gärna någon som står vakt nedanför.

Får jag renovera och hyra ut i andra hand?

Att renovera på egen hand
Även om målning och tapetsering görs med jämna mellanrum av oss hindrar det inte att du på egen bekostnad målar och tapetserar din lägenhet. Arbetet måste dock utföras fackmannamässigt. Har du använt felaktigt material eller utfört jobbet slarvigt blir du bli ersättningsskyldig när du flyttar.

Målade ytor ska vara målade och väggar med tapet ska vara tapetserade. När du flyttar måste du annars återställa dessa ytor. Ta för vana att alltid rådgöra med oss innan du sätter igång en renovering, avsett vad du tänkt göra.

Skador på tapeten undviks genom att skära ett snitt i tapeten där hålet ska göras, om hålet senare ska döljas viks tapen smidigt tillbaka.

Gör aldrig hål i kakelplattor eller i badrummets tätskikt! Fukt kan tränga in och skada hela konstruktionen varvid du blir ersättningsskyldig för hela badrummet.

Hyra ut i andra hand
Här har vi samlat information för dig som funderar på att hyra ut din lägenhet i andra hand. För att hyra ut din lägenhet i andra hand krävs skriftligt tillstånd och godkänd anledning.

Ansökan lämnas minst två månader innan den planerade uthyrningen ska börja. Andrahandsuthyrningen är godkänd först då du fått en skriftlig bekräftelse från oss. Tänk på att du står som ansvarig för lägenheten och hyran även när du hyr ut i andra hand.

Otillåten andrahandsuthyrning medför att du mister din hyresrätt.

Andrahandskontrakt finns att köpa i bokhandeln.

En förutsättning för att få hyra ut lägenheten i andra hand är att det finns så kallade beaktansvärda skäl. Det är du som hyresgäst som vid ansökan ska styrka att förutsättningarna för att få hyra ut i andra hand är uppfyllda. Detta kan du till exempel göra genom arbetsgivar- eller studieintyg. Exempel på godtagbara skäl till uthyrning är:
• Tillfälliga studier eller arbete på annan ort
• Provsammanboende (endast ett år utan förlängning)
• Militärtjänstgöring
• Längre sjukhusvistelse

När du flyttar ut

När du flyttar ut
Vid avflyttning måste kontraktet alltid sägas upp skriftligt. Det går bra att maila på info@rochri.se. Uppsägningen skall innehålla: Namn och personnummer på alla som står på kontraktet. Lägenhetens adress och nummer. Uppsägningstiden står angiven i kontraktet, observera att den månad lägenheten sägs upp inte räknas in i uppsägningstiden. I samband med att du flyttar görs, efter överenskommelse, en besiktning av lägenheten där vi kontrollerar eventuella skador. Vi ser helst att både du och den som skall flytta in är med vid besiktningen. Tänk på att utrustning som tillhör lägenheten ska finnas på plats vid besiktningen.

När du lämnar lägenheten är det viktigt att den är avflyttsstädad. Vi rekommenderar starkt att du använder dig av en städfirma för att utföra arbetet. Om lägenheten inte är ordentligt städad kompletterar vi städningen och debiterar dig för kostnaden. Hål och dylikt som uppstår vid nedmontering av exempelvis hyllor ska repareras. Gardinbeslag och brandvarnare ska lämnas kvar i lägenheten. Som hyresgäst är du skyldig att betala för eventuella skador eller ombyggnader i lägenheten som måste återställas vid avflyttningen. Kom ihåg att även städa balkongen och förrådet.

Alla nycklar (inklusive ev. tvättnyckel) skall återlämnas vid avflyttning. Glöm heller inte att adressändra samt säga upp exempelvis elabonnemang.

Probeco AB
Vevgatan 15c
504 64 Borås
Sweden

Service:
info@probeco.se
033-23 81 10